Camp Landin historia: telttavalmistuksesta palvelukonseptiin

Mitä jos haluaisit yöpyä luonnon helmassa, mutta et koe kangasteltan pystyttämistä, trangialla kokkaamista tai makuupussissa nukkumista omaksesi? Mitä jos luontoelämys mahdollistettaisiin vastuullisesti, turvallisesti, ympäristöystävällisesti – ja vieläpä Suomessa?

Camp Land syntyi näiden kysymysten ympärille elokuussa 2016. Olin tutustunut netissä glamping-matkailutrendiin, joka on yhdistelmä sanoista “glamour camping”. Maailmalla matkailijoille tarjottiin unohtumattomia yöpymiselämyksiä esimerkiksi puumajoissa, jurtissa, kupoleissa sekä safari- ja tiipii-teltoissa. Yhdessä toisen perustajajäsenen Markus Ahosen kanssa olemme molemmat aktiivisia luonnossa liikkujia, metsästäjiä ja kalastajia – ja  halusimme toteuttaa oman telttamallin kotimaisista raaka-aineista.

Camp Land Oy:n operatiivinen johtaja Markus Ahonen (vas.) ja toimitusjohtaja Janne Tyynismaa.

Glamping yhdistää luonnon ja luksuksen

Seuraavan parin vuoden ajan keskityimme kehittämään, jalostamaan, konseptoimaan ja testaamaan uudenlaista glamping-telttaa arvomaailmaamme kuunnellen. Alusta saakka oli selvää, että kaiken tekemisemme tuli perustua vastuulliseen rakentamiseen ja design thinking -ideologiaan.

Kokemuksen keskiössä oli luonnon kokeminen niin, että se säilyy täysin vaurioitumattomana. Sekä rakentamisessa että sisustamisessa nojattiin LEED-ajatteluun (Leadership in Energy and Environmental Design). Teltan rakentaminen ei vaadi kiinteitä perustuksia eikä mittavaa maaperän käsittelyä. Kotimaan markkinoiden lisäksi tavoitteena on ollut luoda vientiin tähtäävä brändi, jossa korostuu suomalaisuus, ekologisuus sekä luontoa kunnioittava ja korostava elämyskokemus.

Teltassa yöpyminen on erilainen kokemus kuin hotellissa asuminen: vieraamme on koko ajan luonnon keskellä moniaistillisesti: tuuli suhisee puissa, linnut laulavat, pakkaslumi narskuu jalkojen alla. Teltasta on avarat näkymät suoraan järvelle, metsään, niitylle, jäälle tai tähtitaivaalle. Villin luonnon pystyy aistimaan, mutta samalla voi nauttia harmonisesti design-huonekaluilla ja -tekstiileillä sisustetusta luksusteltasta.

Vuoden 2017 loppupuolella yrityksemme valittiin Kasvu Openissa Tulevaisuuden matkailu -nimisen kasvupolun lupaavimmaksi kasvajaksi. Matkailualan yrityksille suunnatun kasvuohjelman voittaminen antoi eväitä tulevaisuuden bisneskonseptin ja ansaintamallin rakentamiselle. Tuomariston mukaan konseptimme oli innovatiivinen ja hiottu. Kasvupotentiaalia he näkivät muun muassa siinä, että kyseessä on käyttökelpoinen tuote luontomatkailuyrittäjille.

Kokonaisvaltainen palvelukonsepti

“Teettekös te pojat jotain telttoja?” – tämän kysymyksen olemme kuulleet vuosien varrella kymmeniä kertoja.
Ensimmäisten vuosien aikana vastaus kysymykseen oli yksinkertainen: kyllä, valmistimme luksustelttoja muun muassa matkailuyrittäjille lisäkapasiteettitarpeisiin Keski-Suomesta aina Pohjois-Suomeen saakka. Mutta liiketoimintakonseptin määrittelystä muotoutui pidempi ja monimutkaisempi työ, emmekä enää nähneet Camp Landia pelkkien telttojen tuottajana. Ympärille lähti rakentumaan kokonaisvaltainen palvelukonsepti maailman trendejä kuunnellen.

Konseptin uudelleenmäärittely tuli mahdolliseksi vuonna 2018, kun laadimme osakassopimuksen Nordia Rahasto Oy:n kanssa. Pelkän majoituksen sijaan halusimme tarjota luontoa ja laatua arvostaville matkailijoille suomalaisia viiden tähden retkeilyelämyksiä niin ruokailun, ohjelmatarjonnan, tarvikkeiden, lisäpalveluiden kuin fasiliteettienkin suhteen. Suunnittelutyötä oli mahdollistamassa myös kansainväliseen kasvuun tähtääville suomalaisille startup-, pk- ja midcapyrityksille tarkoitettu Business Finlandin tempo-rahoitus.

Nykypäivänä glamping-trendi kasvaa maailmalla tasaisesti. Glamour camping -kohteita on kaikkiaan yli 35.000 kappaletta 115 maassa.

Camp Land -uutisia vuosien varrelta:

Janne Tyynismaa
Kirjoittaja on Camp Land Oy:n toimitusjohtaja ja muotoilija. Lahden muotoiluinstituutin ja Keski-Suomen käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen käynyt Tyynismaa on suunnitellut sekä tuotteita että konsepteja mm. Siparilalle, Iskulle sekä tilasuunnittelua yrityksille, rakennusliikkeille ja yksityisasiakkaille. Hänen intohimona on kokonaisuuksien hahmottaminen ja käyttäjälähtöinen suunnittelu.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *