Estetiikka hivelee käyttäjän mieltä – ja Instagramia

Julkaisemmeko Instagramissa, koska matkustamme? Vai matkustammeko, jotta voimme julkaista Instagramissa? Tätä muna-kana-tematiikkaa pohti muun muassa Business Insider.

Suomessa lomailijoiden Instagram-kierrokset ovat vielä uutuus, mutta maailmalla ne ovat arkipäivää. Esimerkiksi Balilla voit valita kuvaatko valokuvasi itse, haluatko mukaan ammattivalokuvaajan tai jopa drone-lennättäjän.

Lähitulevaisuudessa on mahdollista, että Camp Landin kohteissa yhtenä lisäpalveluna tarjotaan ammattivalokuvaajan tilaaminen illanvieton tai aktiviteetin taltioimiseen. Asiakas tai asiakasryhmä saisi välittömästi valmiin kuvaportfolion sosiaalisen median kanavien julkaisuihinsa – hashtagien kautta kohteen tunnettuus nousisi uudelle tasolle.

Camp Land Oy:n luoma matkailun elämyskonsepti on esteettinen kokemus.

Teltta henkii harmoniaa ja maanläheisyyttä

Varsinainen glamping-teltta on vain pieni osa asiakaskokemusta, mutta olemme konseptoineet sen viimeisintä yksityiskohtaa myöten esteettiseksi elämykseksi. Camp Landin glamping-teltoissa yhdistyvät luonnon puhtaat materiaalit, kotimainen ja vastuullinen design niin sisustusmateriaaleissa kuin irtaimistossa.

Luksustelttojen henki on kotoisa, lämmin, aisteja herättelevä ja luonnolle tilaa antava. Huoneen pääosassa on koko seinän maisemaikkuna, joka tuo luonnon kirjaimellisesti sisälle. Telttayö ei tunnu hotellihuoneelta, mutta on laadultaan ja designiltaan sen arvoinen. Materiaaleissa ja kalusteissa puu on vahvasti läsnä. Teltan kiinteät kalusteet ja irtaimisto on tarkoin valittu edustamaan luonnonmukaista orgaanisuutta, käsittelemättömyyttä, kerroksellisuutta ja selkeyttä. Tekstiilit ovat esimerkiksi pehmeää pellavaa tai villaa.

Teltan valaistus on epäsuora – lämpimät valopisteet tuovat kotoisaa ja läheistä tunnelmaa. Tilan viimeistelyyn voidaan tuoda orgaanisia luontoelementtejä, kuten heinää, kiveä ja tuohta tasapainottamaan puupintoja. Erilaiset pinnat ja struktuurit kiinnittävät aistien huomion, mutta ne toimivat harmonisesti ja hienostuneesti yhteen. Shop in shop -ideologian mukaisesti glamping-teltan irtaimisto on matkailijan ostettavissa.

Glamping ei ole pelkkää telttailua, vaan esteettinen luontokokemus

Meille glamping ei tarkoita ainoastaan laadukkaassa teltassa yöpymistä. Toisille se voi tarkoittaa askeettisuutta, puhdasta luontoa ja hiljentymistä omaan rauhaan. Toisille se voi tarkoittaa luontoaktiviteettien kokeilemista ja irrottautumista urbaaniudesta.

Yhteinen nimittäjä on luonto – jonka esteettisyyden arvo on kunkin ihmisen subjektiivinen kokemus, johon myös vuodenajat vaikuttavat. Camp Landin kohteessa koettu luonto voi olla selkeä päättymätön ystävien kanssa vietetty kesäyö, nenän päässä kipristelevä kova pakkanen, usvassa leijuva kiireetön syysaamu, sienestysretki, kesyttämätön myrsky, kitara iltanuotiolla, ammattikokin loihtima illallinen luonnonantimista tai vaikkapa kurkien huutojen kuuntelua lämpimässä paljussa rakkaan vierellä. Kauneus löytyy hetkestä, läsnäolemisesta ja kuuntelemaan pysähtymisestä.

Estetiikassa on aina kysymys makuasioista. Osa Camp Landin kohteiden estetiikkaa voi olla design-sisustus, mutta pääosaa näyttelee aina ympäröivän luonnon taidenäyttely.

Janne Tyynismaa

Kirjoittaja on Camp Land Oy:n toimitusjohtaja ja muotoilija. Lahden muotoiluinstituutin ja  Keski-Suomen käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen käynyt Tyynismaa on suunnitellut sekä tuotteita että konsepteja mm. Siparilalle, Iskulle sekä tilasuunnittelua yrityksille, rakennusliikkeille ja yksityisasiakkaille. Hänen intohimona on kokonaisuuksien hahmottaminen ja käyttäjälähtöinen suunnittelu.


Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *